H&M i fokus

Hennes & Mauritz (H&M) är en klädvarukedja verksam inom detalj- och internethandel. Bolaget driver ca 4 500 butiker i 69 olika länder och H&M:s onlinebutik finns i 43 länder världen över. 2017 var ett tufft år för H&M. Aktien sjönk med ca 30 procent. Den negativa utvecklingen härleds till bl.a. mindre försäljning i butiker när branschen omvandlas allt mer mot en ökad e-handel vilket skapat en del osäkerhet kring framtiden. Åsikterna kring H&M-aktien, som är en av Sveriges mest folkkära aktier, är många. Analytiker lyfter fram olika förbättringsmöjligheter som att höja kundupplevelsen i butikerna, minska antalet nya butiksöppningar, stänga fler butiker, förbättra sortimentet, normalisera sitt lager och framför allt fokusera än mer på e-handel.

Branschen är under stor förändring där kunderna överger fysiska butiker till förmån för näthandeln. Detta är inga nyheter och bolaget har naturligtvis stort fokus på e-handel och digitalisering. H&M-koncernen har således ett utökat samarbete med den kinesiska e-handelsjätten Alibaba och kommer att sälja H&M-varumärket och H&M Home på Alibabas e-handelsplattform Tmall i vår, som är världens största. H&M-koncernens varumärke Monki har sedan tidigare funnits på plattformen och har enligt bolaget haft en stark utveckling i Kina. Det utökade samarbetet innebär att H&M-varumärken nu är tillgängliga för en halv miljard konsumenter på e-handelsplattformen. H&M-gruppen omsätter för närvarande ca 11 miljarder kronor i Kina i över 500 fysiska butiker samt online.

Styrelseordföranden och huvudägaren Stefan Persson håller, i en intervju i Dagens Industri i slutet på förra året, inte med om att bolaget inte hänger med i den digitala utvecklingen. H&M är enligt styrelseordföranden väl förberett för det digitala skifte som sker i branschen och nämner att ledningen har gjort investeringar på många miljarder kronor under flera år för att utveckla den digitala plattform som börjar ge avkastning. Den bilden delas av en del analytiker som menar att många av de åtgärder bolaget vidtagit kommer ha en positiv effekt under det kommande året. Bolaget kommer hålla en kapitalmarknadsdag den 14 februari med genomgång av bolagets verksamhet och varumärken samt ge en uppdatering av de digitala satsningarna. Detta har föranlett en del spekulationer kring vilka nyheter som ska presenteras och däribland ett eventuellt samarbete med, eller rent av uppköp av, den tyska e-handelsjätten Zalando. Det spekuleras även i en helt ny e-handelsplattform, en digital outlet, där H&M kan komma att sälja kläder till rabatterade priser.

Kritiken om att H&M inte förstår sig på näthandel har Stefan Persson besvarat med att säga att det är ganska dråpligt att höra förståsigpåare säga att H&M borde skaffa sig en it-strateg. Det är som att säga att SKF borde tänka på att kulorna ska vara runda.

Vänliga hälsningar,

Jonas Höglund
VD, Kapitalinvest

print

Kapitalinvest